Attribut i form av fysiska ting, kan vi granskning utan ett sammanhang ibland te sig styggliga – men i rätt kontext kan samma pryl bli fantastiskt grym. Så här är det oftast med möbler, tavlor och framförallt kläder.
Ett faktum är dock att klassiska möbler; skapade och formgivna av berömda personer – nästan alltid är vackra oberoende kontext. En eftertänkt och väldesignad möbel kommer att fungera i vilken bohagstyp som helst.
Ett starkt minne av tidigt 80-tal är de olika typerna av skor som användes – snowjoggings, lejonsneakers, allvädersstövlar mfl. Det kanske starkaste minnet har jag av ECCO-dojjan – den med fyra centimeter tjock sula och sydd kant, runt konturen av foten. Skon fanns både i svart och grått.

Idag är det endast pensionärer eller utvecklingsstörda som använder denna sko. För ett par månader sedan fick jag ett infall och tassade ner till skobutiken och inhandlade ett par av dessa, synnerligen fula, pjuck. Men återigen – i rätt kontext så blir skorna riktigt grymma och helt rätt. Jag kommer ihåg känslan jag hade i magen första dagen jag använde dom – den där känslan över att komma till skolan i fel skor och stå beredd på att alla skulle skrika ECCO-frecko, ECCO-frecko.
Fast nu var det annorlunda – nu skrek alla ECCO-frecko, ECCO-frecko och menade det. Modellen heter för övrigt "ECCO Free".
1 kommentar:
Så jävla bra!
En reklamare kan ju dessutom, utan att äventyra vare sig sin professionella trovärdighet eller uppbyggda branschstil, säkert skohorna ner fötterna i ett par solitt mellangråa Frecko. Hade de funnits i den härliga nyansen "kommunal blå" så hade du säkert kunnat snacka dig ur det också!
Det är viktigt att skapa trenderna, ty att följa dem är allt lite beige...
Skicka en kommentar